Revolutionera straffsparken!

Uppenbara filmningar utan domarpåföljd och oändliga diskussioner om varför det som blir straff och rött kort på Södertälje Arena inte blir någondera på Stadio Olimpico i Rom. Straffsparken, som bör vara ett givet mål, har överlevt sig själv. Dags att revolutionera regeln!

Jag har slutat förvånas över att domarna inte blåser för tydliga regelbrott i straffområdet. De blåser blixtsnabbt när liknande situationer uppstår ute på planen. Men jag har full förståelse varför. Jag dömde själv fotboll i unga år och ett av råden jag fick tidigt var ”välj alltid det minst kontroversiella beslutet”. Svårtolkade hopslag, ge bollen till försvarande lag. Tveksamma straffsituationer, fria.

I mitt rättsmedvetande ska regelbrott beivras lika oavsett var på planen de begås. I straffområdet ska den där knuffen i ryggen ge straff, precis som den där möjliga touchen mitt på plan renderar frispark.

Nuvarande straffregel ger stort utrymme för ”gamesmanship” – vinna till vilket pris som helst. Scenen är öppen för mer eller mindre talangfulla skådespelarförsök (El Shaarawy!). Sedan är det upp till domaren att beivra med gult kort, eller inte. Snacka om att domarna lägger ribban olika högt i det avseendet!

Ett sätt att eliminera en stor del av dessa kontroverser är att revolutionera straffsparksregeln:

Straffspark utdöms endast om förseelsen sker inom målområdet.
Hands och andra regelbrott nära egen mållinje betyder straffspark.
Förseelser inom övriga delen av straffområdet ger frispark. Mur på 9 meters avstånd, uppställd på mållinjen om avståndet är kortare (jämför dagens indirekta frispark).
Undantag till regeln (vad vore en regel utan undantag!?):
Vid uppenbart friläge (högst en motståndare mellan bollförande spelare och motståndarmålet) döms straffspark om förseelsen sker innanför straffområdet.

Jag är övertygad om att ovanstående förändring av straffsparksregeln gör att antalet kontroversiella incidenter kommer att minska radikalt. Det blir inte lika lönsamt att falla vackert i straffområdets hörn, inte lika ödesdigert om ett inlägg från kanten studsar upp på en nästan utsträckt arm vid straffområdeslinjen.

Å andra sidan … Med denna förändring får mängder av människor världen över mycket mindre att diskutera. Positivt eller negativt?

Negativt för en del. 100% positivt enligt mitt sätt att se det.

Leave a comment